lørdag 20. juni 2009

Dør franskspråket i skolen?

Her jeg bor, Trøndelag, så ser det ut til at færre og færre skoler tilbyr fransk både på ungdomsskolen og på videregående. Jeg synes det er problematisk og veldig synd fordi vi trenger mennesker som kan snakke fransk også i framtiden.

Hvordan står det til med det franske språk i resten av landet? Vinner spansk på bekostning av fransk? Nå vil ikke jeg lage en krig mellom språkene her, bare sånn at det er sagt. Hva kan vi gjøre for å øke interessen for det franske språk?

3 kommentarer:

JoddeHaa sa...

Flåsete svar: ja, i skolen så dør fransken. For at man skal bli motivert så må man se at det brukes rundt seg på områder man er interessert av...

Hvordan få til dette? Vet ikke.

/tysklærer

Andre sa...

Fransk (eller tysk) dør ikke, men går ned nå. "Trenden" har vært å velge spansk. Jeg tror at det begynner å snu seg - i Oslo ser vi tegn på det.
Det er viktig at man står på og at man har noen argumenter for å fortsatt ha fransk. Det er veldig lite fornuftig at "alle" skal lære spansk. Norsk økonomi trenger ikke det. Norge handler lite med Spania og Søramerika. EU er viktigst handelspartner. Internasjonalt er fransk å finne i alle verdens deler... Osv. osv. ta i bruk dagens sanger og filmer ...
Andre

Anne sa...

Bonjour Eva, Andre et /tysklærer!

Vel fransk dør kanskje ikke helt men jeg ser at i gammel skolen min, spansk tok over fransken for 5 år siden og fransk er ikke lenger aktuelt. Jeg vil ikke sytre men politiske vilje er også viktig. Jeg mener med dette at hvis rektor ikke vil foreslå fransk eller tysk og vil helst la elevene bestemme, da kan vi vente lenge. Spansklærer er ikke begeistret eller fordi han har alt for mange elever i klassen sin. Hvorfor ikke ha en maks antall plass i spansk, i fransk og i tysk? Da vil elevene spre seg jevnt mellom språkklassene.
Andre forslag?

Hilsen,

Anne