fredag 23. mai 2008

Eksamen i fransk

Hei.

Har dere fått noen elever opp til skriftlig eksamen i fransk nivå 2? Det har jeg, 7 stykker. Noen mer fornøyde enn andre, men sånn er det nå en gang at alle ikke kan få det de ønsker seg.

Jeg håper at eksamensoppgaven er bedre enn eksempeloppgaven. Kanskje vi kunne drøfte oppgaven når vi får se den?

En annen ting i VG i dag stod det en artikkel om fremmedspråkene. Solhjell lurer på om det kan være lurt at fremmedspråkene - tysk, fransk og spansk - burde få ekstrapoeng som realfagene får, dvs de elevene som velger fagene får ekstrapoeng, og ikke fagene vel og merke. HVa tror dere om det? I tillegg har Solhjell en idé om at studieturer kan virke forlokkende slik at elever vil velge språk. Og det kan det være noe i. Her er artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=533234

Ha en fin fredagskveld.

6 kommentarer:

Andre sa...

Ekstra poeng for språk slik man har for matte, er en god ting. Det vil nok trekke litt flere mot språkfagene. Så det forslaget må vi hilse velkommen!
Andre

Eva sa...

Jeg derimot er litt usikker på om det er så lurt med ekstrapoeng i det hele tatt. Det man ser av ekstrapoeng på realfagene er at flere tar disse fagene, men kvaliteten er ikke blitt bedre. Elevene kan ikke mer av den grunn. Og hva med samfunnsfagene da, hvis språkfagene også skal ha poeng? Kanskje disse fagene også får poeng og dermed vil jo alle fag ha ekstrapoeng, og da er vi like langt. Jeg tror heller at språk/studietur er et lurere lokkemiddel for at folk ønsker å fordype seg i et språk.

Andre sa...

Foreløpig Eva, er ikke problemet at vi har for mange som velger språk. Den dagen det skjer vil jeg begynne å tenke som deg...

Eva sa...

Det er jeg fullstendig klar over. Her jeg jobber tilbys ikke nivå 3 i noen av språkene vi har, ei heller fremmedspråk som programfag, dessverre. Og det er ikke akkurat lett å velge faget når en ikke får sjansen i utgangspunktet.

Jeg skjønner poenget med poeng, men bakgrunnen for å ha ekstrapoeng for realfag var at man trodde at man fikk flinkere elever i realfag. Slik gikk det ikke. De er ikke blitt flinkere, derimot har vi fått flere elever som velger den veien pga poengene, men som taper poengene igjen fordi de får dårlige karakterer. Dvs de dårlige karakterene spiser opp poengene, og de er da like langt. Jeg er redd for at det samme vil skje med de som velger språkfag.

Jeg synes dagens struktur er helt håpløs når det gjelder språk. Alle trenger å kunne et annet språk ved siden av engelsk. De burde kunne velge språk, dvs må ta, ved siden realfagene eller samfunnsfagene. På den måten vil vi få flere som kan språk. Selvfølgelig bør man få muligheten til å velge flere språk hvis en vil det. Hva som er lurest vet en vel egentlig ikke før man har forsøkt noen år.

Andre sa...

Det med realfag så jeg med en gang at man lurte folk, og jeg advarte flere, inkludert min datter som da, heldigvis, valgte "enkel matte".
Med språk, mener jeg, hvis man gjennomfører KL06, at mange fler kan velge og lykkes med, men det betyr å satse mer på muntlig og praktiske aktiviteter.

Eva sa...

Er det ingen andre enn André og undertegnende som har tanker om denne saken?

Jeg er for øvrig at man kan godt gjøre språkundervisningen mer praktisk. Kanskje man kan ka to veier som i matte? Praktisk språk og teoretisk språk? Jeg har en elev som er utrolig interessert i grammatikk og språket i seg selv, men er kanskje ikke fullt så muntlig av seg. Disse må joogså få et tilbud?